جهان وطن نیکست جوست سند طراحی و توسعه بازی
X بستن تبلیغات
ایرانی نیکتاس
کدهای اختصاصی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





میخک ادی نیکیت پایا
لینک دوستان
عنوان لینک
جی پی اس ردیاب ماشین
ال ای دی هدلایت زنون led
جلو پنجره لیفان x60

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان 2D Game Developer و آدرس unity2d.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





اسکین98 | قالب رایگان

بلوک بالا

متن یا کد مورد نظر خودتون را اینجا قرار بدید.

سند طراحی و توسعه بازی

  • Adelbs
  • 23 / 11 / 1394برچسب:, ,

اولین کاری که قبل از شروع به ساخت بازی باید انجام دهید تهیه یک سند طراحی و توسعه بازی است. در ادامه شما همراهان همیشگی را با سند طراحی و توسعه بازی و چگونگی تهیه آن آشنا می کنیم.

سند طراحی و توسعه بازی:
سند طراحی بازی با نام لاتین Game Design Document و با اختصار GDD یک سند کاملا جامع است.این سند دایماً در حال توسعه است که شامل تمام جزئیات و جنبه های بازی مورد نظر است. پس تیم سازنده تمامی  نکات را می داند و می داند که چگونه بازی را بسازند.
به طور ساده و خلاصه سندی است که بازی شما را از ابتدا تا انتها بر اساس داستان بازی شما توصیف می کند. هدف از طراحی سند طراحی بازی ایجاد چشم اندازی برای پیاده سازی بازی است. سند طراحی بازی همچون کتابی است که تمام تیم بازی ساز از آن پیروی می کند و با چهارچوب و دستورالعمل های ارائه شده در آن بازی ساخته می شود.


برای تهیه و تنظیم یک سند طراحی و توسعه بازی ساده کافی است که پاسخ 6 سوال را بدهید:
سوال1 : بازی شما در مورد چیست یا به عبارتی فکر و ایده شما چیست؟
فرض کنید که می خواهید بازی را که قصد ساخت آن را دارید برای دوستتان شرح دهید. سعی کنید که این شرح بیش از یک الی دو پاراگراف نشود. خلاصه ای از داستان فیلم ها که در پشت جلد آنها درج شده است می تواند به شما در تقویت شرح دادن کلی داستان کمک کند و منبع الهام بخش خوبی برای تمرین باشد.
به عنوان مثال در زیر شرح خلاصه شده دو بازی معروف آورده شده است:
بازی انتقام مکس پین: یک پلیس صادق و درستکار که پس از درگیر شدن با مافیای یک ماده‌ی مخدر شیمیایی مخوف، همسر و فرزندش را از دست می‌دهد و ... .
بازی ندای وظیفه 4 : تیمی در جستجوی یک تروریست روس هستند که با دزدیدن سلاح‌های اتمی، جهان را در آستانه‌ی یک جنگ جهانی قرار داده است و ... .

سوال 2: بازی شما قرار است در کجا اتفاق بیافتد؟
مراحل بازی شما قرار است در کجا اتفاق بیافتند: در یک اردوگاه نظامی- کارخانه متروکه- جنگلی در آفریقا- کنار شهری ساحلی و ... .
در اینجا شما باید محیط هایی را که مراحل بازی شما در آنها اتفاق می افتند را مشخص کنید.

سوال 3 : ماجرای بازی شما در چه دوره ای از زمان قرار است اتفاق بیافتد؟
در زمان گذشته- در زمان حال- در زمان آینده یا در زمانی نا معلوم.

سوال 4 : کارکتر یا بازیکن بازی شما دارای چه شخصیتی است؟
در این مرحله سعی کنید کارکتر اصلی بازی خود را از زوایای مختلف شرح دهید.
به عنوان مثال : کارکتر من مردی نظامی با قد بلند و خوش اندام با بدنی آماده و ورزیده است. مو و ریش کوتاه دارد و همیشه یک پیشانی بند قرمز به پیشانی دارد. آثار چند زخم که مربوط به ماموریت های قبلی است بر صورت او به جا مانده است و ... .

سوال 5 : چرا این کارکتر یا بازیکن را برای بازی خود انتخاب کرده اید؟
این خیلی مهم است که شما بتوانید ارتباط کارکتر مورد نظرتان با داستان و محتوای بازی خود را شرح دهید.

سوال 6 : بازی شما چگونه به پایان می رسد؟
کسی که بازی شما را بازی می کند باید چه کاری را کند تا برنده شود و بازی به پایان برسد یا به عبارتی هدف بازی شما چیست و به کجا ختم می شود. فراموش نکنید که یک پایان خوب و حرفه ای خاطره ای خوش را در ذهن مخاطب به جا می گذارد و باعث می شود که مخاطب بارها و بارها بازی شما را بازی کند و به پایان برساند.
پس از پاسخ دادن به 6 پرسش بالا شما طرح کلی بازی خود را مطرح می کنید در ادامه بیشتر با سند طراحه بازی آشنا می شویم:

چه کسی این سند را ایجاد می کند؟
مسئولیت ساخت اسناد بازی بر عهده طراح ارشد بازی است. اما نظر دادن تمامی اعضای تیم در بخش های مختلف آن خیلی مهم است.در پایان نظرات و پیشنهادات برنامه نویسان برای قسمت های تکنیکی خیلی مفید است به خاطر اینکه برنامه نویسان درک بهتری به این قسمت نسبت به طراحان دارند.


سند طراحی بازی چه مقدار باید باشد؟
مقدار(طول)اسناد بازی به طول کامل توسعه پروژه بستگی دارد.بعضی از آنها می توانند ۴۰۰ تا ۶۰۰ صفحه باشند.اما امکان دارد که اسناد بازی به طور خلاصه با ۵۰ تا ۱۰۰ صفحه نوشته شود.طول این سند همچنین به صاحب ایده هم بستگی دارد.
اگر صاحب ایده ای اولیه باشید پس سند طولانی تری ممکن است نیاز داشته باشید، برای اینکه تمام جنبه های بازی را پوشش بدهید بخاطر شفاف سازی  کل ماجرا (منظور کل چرخه ساخت بازی است)برای بقیه تیم. اما اگر شما در حال توسعه یک ایده ای که وجود داشته است و یا دنباله ی (برای مثال قسمت دوم و پایانی یک بازی) هستید،اسناد بازی به طور عمده به کمترین مقدار میرسد.چرا؟ به دلیل اینکه تمامی یا اکثریت جزئیات در سند بازی قبلی تعریف شده است.

استفاده از اسناد طراحی بازی در داخل تیم:
اسناد طراحی بازی یک راه نسبتا جدید برای کمپانی های بزرگ در رابطه با تاریخ بازیسازی است. در دهه ۸۰ زمانی که بازیهای ویدئویی شروع به بدست آوردن محبوبیت در خانه ها که ناشی از انتشار سگا مگا درایو و سیستم سرگرمی سوپر نینتندو کردند در آن زمان بازیها کمتر پیچیده بودند، با گرافیک،صداوزمینه ساده به این دلایل این نوع بازهای می توانست به راحتی توسط یک نفر توسعه پیدا کند. آن شخصیت می تواند برنامه نویس،هنرمند و یا طراح باشد.

 امروزه در حالیکه بازیها پیچیده تر می شود به همان اندازه برای آماده کردن یک پروژه بزرگ تیم سازنده بزرگتر می شود.این طبیعی است که برای ساخت یک عنوان بازی اعضای سازنده تیم بیشتر از ۱۰۰ نفر باشند.


چگونه محتویات سند طراحی بازی را آماده کنیم؟
هر سند طراحی بازی ایجاد شده برای سبک های مختلف تفاوت هایی در ساختمانشان خواهند داشت. پس غیر ممکن است که الگوئی واحد بسازیم که برای تمام بازیها مناسب باشد،به خاطر تفاوت بزرگی (حتی در داخل سبک ها)که امروزه در بین بازیها وجود دارد.
اما چند عنصر مشترک بین بازیها وجود دارد که باعث می شود که یک سند(الگو) ایجاد شود در زیر مهم ترین سر فصل های یک سند طراحی و توسعه بازی را به اختصار لیست کرده ایم:
1.    مرور اجمالی بازی
2.    فلسفه و دلیل بازی
3.    موضوع بازی
4.    هدف از تولید بازی
5.    مکان انجام مراحل بازی
6.    کنترل های بازی
7.    هدف بازی
8.    تفاوت بازی با سایر بازی های مشابه
9.    ویژگی های عمومی بازی
10.    ویژگی های حالت چند نفره بازی
11.    ویرایشگر محیط بازی
12.    گیم پلی
13.    فضای بازی
14.    فیزیک بازی
15.    مکان های اصلی مراحل بازی
16.    جا به جایی ها در طول بازی
17.    مقیاس طراحی بازی
18.    اشیا به کار رفته در بازی
19.    شرایط آب و هوای مراحل مختلف بازی
20.    تعیین روز و شب در مراحل بازی
21.    سیستم پردازش تصویر بازی
22.    حرکت دوربین در بازی
23.    موتور بازی
24.    مدل های نور پردازی مراحل
25.    طرح بندی فضاهای مورد استفاده در بازی
26.    تعیین شخصیت های بازی
27.    رابط کاربری بازی
28.    سلاح های مورد استفاده در بازی
29.    موسیقی و افکت های صوتی
30.    پرداخت شخصیت های مورد استفاده در بازی
31.    ویرایش فضاهای بازی
32.    موضوعات متفرقه


سند های طراحی و توسعه بازی معمولا ضمیمه هایی هم دارند که این ضمیمه ها به شرح زیر است:
1.    ضمیمه داستان
2.    ضمیمه رابط کاربری
3.    ضمیمه پرداخت شخصیت و انیمیشن
و ... .

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب‌ها:

بلوک پایین

متن یا کد مورد نظر خودتون رو اینجا قرار بدید